از روز اولی که دوربین‌های جلویی (دوربین سلفی ) برای گوشی‌های هوشمند توسط شرکت های سازنده در نظر گرفته شدند، کسی به اهمیت آنها در آینده و نقش مهم و آنها در ابزارهای بزرگی مانند اینستاگرام فکر نمی‌کرد. اما به مرور زمان و در سال ۲۰۱۰ شاهد ظهور یک برنامه یا شبکه اجتماعی بودیم که دنیای ارتباطات را تحت تأثیر قرار داد و نقش این دوربین‌ها را نسبت به قبل پررنگ‌تر کرد. این اهمیت به جایی رسیده است که در نقاط مختلف شهر شاهد افرادی هستیم که به گرفتن سلفی با رویدادها و وقایع مختلف هستند. به همین دلیل، اهمیت اینستاگرام به حدی افزایش یافته است که زندگی افراد را تحت تأثیر قرار داده و نمی‌توان از نقش غیرقابل انکار آن در تغییر رویه افراد مختلف چشم‌پوشی کرد.

اما در کنار این موضوع، شرکت‌ها و کسب و کارهای مختلف با پشتوانه افراد حاضر در این شبکه اجتماعی، اقدام به راه اندازی کمپین‌های مختلفی کرده‌اند و بسیاری از مشتریان خود را از دنیای اینستاگرام جذب می‌کنند. بنابراین، برای اینکه بتوانیم اهمیت این شبکه و شبکه های اجتماعی رو در ابعاد مختلف زندگی افراد جامعه نشان دهیم، ابتدا به معرفی یک دیدگاه کلی انجام خواهیم پرداخت و در نهایت به برخی آمارهای شگفت انگیز در مورد اینستاگرام اشاره خواهیم کرد.

اینستاگرام چیست؟

زمانی که در سال ۲۰۱۲، مارک زاکربرگ مؤسس فیس بوک حاضر شد که برای خرید اینستاگرام مبلغی نزدیک به یک میلیارد دلار بپردازد که به هیچ وجه قابل مقایسه با قیمت واقعی آن نبود (در حقیقت قیمت اصلی اینستاگرام در بازار جهانی حدود ۵۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شد)، شاید افراد زیادی به انتقاد از این رفتار پرداخته باشند، اما به شخصه معتقدم که در پشت پرده این خرید بزرگ یک استراتژی مشخص و واضح وجود دارد که برای پوشش دادن نقاط ضعف فیسبوک در نظر گرفته شده است. طبق آخرین آماری که در سال ۲۰۱۸ اعلام شده است، مارک زاکربرگ در بین ۵ سرمایه‌دار برتر دنیا قرار دارد که طبیعتاً چنین شخصی نمی‌تواند یک خرید بزرگ با این قیمت را بدون استراتژی خاصی انجام داده باشد.

اهمیت اینستاگرام اما برگردیم به بحث اصلی خود , اینستاگرام ، قصد ندارم که تعریفی معمولی و تکراری از این شبکه ارائه دهم  ( که معمولاً می‌توانید در وب سایت‌های مختلف آنها را ببینید) . با توجه به اینکه اکثر افراد جامعه این شبکه و نحوه استفاده از آن رو در زندگی خود لمس کرده اند، می‌توان آن را به عنوان برنامه‌ای تعریف کرد که از توانایی ذهنی افراد در پردازش تصاویر و به خاطر سپردن آنها نهایت بهره را برده و زمینه نشان دادن تصاویر، ویدئوهای کوتاه، نوشته‌ها و عکس نوشته‌ها را فراهم می‌کند. اینستاگرام در سطح دنیا کاربران بسیاری دارد و تقریباً یکی از مهم‌ترین و محبوب ترین شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود که امکان تعامل افراد را به شکلی سریع‌تر و موثرتر فراهم آورده است.

اهمیت اینستاگرام

اما واقعا چرا اینستاگرام مهم است؟ در مورد اهمیت اینستاگرام و نقش عمده آن در سطح جامعه نیازی به تفسیر و توضیح نیست و امروزه می‌بینیم که افراد با محدوده سنی مختلف از آنها استفاده می‌کنند. حالا اگر از جوانب مثبت و منفی استفاده از این ابزار در افراد با محدوده سنی پایین بگذریم، باید پذیرفت که اکثر افراد در طیف‌های سنی مختلف به آن دسترسی دارند و از آن استفاده می‌کند. جالب است بدانید که بالاترین استفاده از این ابزار به محدوده سنی 18 تا 24 سال تعلق دارد که فعالترین افراد جامعه محسوب می شوند.

نکته جالب در مورد کاربرد اینستاگرام این است که کاربران برای استفاده از آن دردسر چندانی تحمل نمی‌کنند و به راحتی نحوه کار با آن را فرا می‌گیرند. این ابزار به شکلی طراحی شده است که به راحتی می‌توان به قسمتهای مختلف آن دسترسی داشت، اطلاعات آن را ویرایش کرد، از راه های مختلف در آن ثبت نام کرد و حتی نمونه وب سرویس ( نسخه وبی اینستاگرام ) آن نیز ارائه شده.

اهمیت اینستاگرام

چرا اینستاگرام

قبل از اینکه بخواهیم وارد بحث چرایی استفاده از اینستاگرام شویم و بخواهیم به شکل واضحی به این سؤال پاسخ دهیم، باید توجه داشت که افراد جامعه با توجه به دیدگاه و سطح دانش خود، از این شبکه و امکانات اون استفاده‌های مختلفی می‌کند. بنابراین قصد نداریم که این ابزار و به شکلی خصوصی و منحصر به یک گروه بررسی کنیم . در ادامه با ما همراه باشید تا به چند آمار شگفت انگیز در مورد این ابزار اشاره کنیم . این امار ها می‌تواند قابلیت‌ها و توانایی اینستاگرام را به شکل بهتری نشان دهند:

  • اینستاگرام ماهانه حدود 800 میلیون کاربر فعال دارد ( تقریبا 10 برابر جمعیت کل کشور عزیزمان! )؛
  • شاید جالب باشد بدانید که روزانه بیش از 95 میلیون عکس و ویدئو در این شبکه آپلود می‌شود؛
  • با توجه به مطالب منتشر شده، روزانه حدود 6/1 میلیارد لایک در اینستاگرام رخ می‌دهد؛
  • ۵۷ درصد از کاربران اینستاگرام هر روز به وبسایت آن نیز دسترسی دارند؛
  • نرخ و سرعت تبادل اطلاعات در اینستاگرام حدود ۱۵ برابر سریع‌تر از فیس بوک و ۲۰ برابر سریعتر از توییتر است؛
  • هشتگ عشق یا #love به عنوان محبوب‌ترین هشتگ اینستاگرام  شناخته می‌شود تا روزی که این مطلب نوشته شده بیشتر از 1,323,137,272 تنها با این هشتگ در اینستاگرام منتشر شده است ! ؛
  • در حال حاضر ۸۶ درصد از برندهای معروف در اینستاگرام دارای حساب کاربری هستند که ۷۱ درصد آنها در یک سال اخیر عضو شده‌اند؛
  • ۷۳ درصد از برندهای معروف حداقل یک عکس یا ویدئو در هفته در اینستاگرام منتشر می‌کنند؛
  • برندهایی که در این شبکه دارای بیش از ۱۰۰ هزار فالوور هستند، در دو سال اخیر بیش از 163 درصد رشد داشته‌اند؛

شاهد هستیم که آمارهای ارائه شده فوق نشان می‌دهند که تا چه اندازه کاربران به استفاده از اینستاگرام علاقه نشان داده اند. اما اگر کلیه این آمارها را بیخیال شویم و تنها بر روی قدرت محتوای بصری در بازاریابی و تاثیر آن در فروش متمرکز شویم ، خواهیم یافت که , مطالعات نشان می‌دهد که محتوای بصری بیش از ۹۳ درصد از مردم را به خرید وسوسه می‌کند . در حقیقت محتوای بصری تصاویر و ویدئوها نه تنها ساده‌تر هستند و پردازش آنها برای مغز انسان راحت‌تر است، بلکه یک چیز عالی برای جلب توجه و کشاندن مشتری به کسب و کار است. بنابراین اینستاگرام از این قابلیت نهایت بهره را برده و امروزه در این بخش نیز شاهد آمارهای جالبی هستیم :

  • تصاویر و جلوه‌های بصری بیش از ۶۰ برابر سریع‌تر از نوشته‌های متنی توسط مغز پردازش می‌شود؛
  • بیش از ۴۰ درصد از افراد جامعه نسبت به تصاویر عکس العمل بهتری نشان می‌دهند؛
  • 65 درصد از مخاطبان هر کسب و کار ترجیح می‌دهند که از تصاویر و جلوه‌های بصری استفاده کنند.

اینستاگرام و تبلیغات

اکنون که با ظرفیت‌های اینستاگرام آشنا شدیم، طبیعی است که تبلیغات و بازاریابی به عنوان یکی از مهم‌ترین حوزه‌های استفاده از آن شناخته شود و امروزه شاهد تمرکز بیشتر شرکت‌های بازاریابی بر روی این ابزارها هستیم .

در حالت معمولی ، برخی از افراد که در سطح جامعه شناخته‌تر هستند، مانند هنرمندان، بازیکنان ورزشی، افراد معروف و برخی از افرادی که کارهای خارق العاده یا غیر عادی انجام می‌دهند، دارای حساب‌های کاربری با تعداد فالوور بالا هستند . به همین دلیل زمینه تبلیغات برای آنها فراهم شده است. این افراد با گذاشتن وقت زیاد و تمرکز بر روی مواردی که افراد جامعه به آنها جذب می‌شوند، و حتی با استفاده از امتیاز معروف بودن خود ، توانستند فالوور بیشتری جذب کنند تا برخی از مشاغل برای معرفی کسب و کار خود به سراغ آن‌ها بروند.

بدون شک تبلیغات آنلاین ( تبلیغات نوین ) اینده صنعت بلیغات خواهد بود و در این میان شبکه های اجتماعی سهم مهمی رو دارند . اینستاگرام یکی از محبوبترین و بزرگترین شبکه های اجتماعی دنیاست و مکان فوق العاده ای برای تبلیغ محصول , خدمات و مهمتر از همه برندسازی است . برای مشاوره رایگان تبلیغات در اینستاگرام و افزایش محبوبیت در اینستاگرام میتوانید با ما در تماس باشید

نویسنده

محمد مهدی مرادی

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هر سوالی که راجع به خدمات داری همین الان توی واتس اپ بپرس