نرخ تعامل اینستاگرام بدون شک از مهمترین فاکتور های اینستاگرام است , در این پست به معرفی کامل نرخ تبدیل اینستاگرام میپردازیم .

نرخ تعامل اینستاگرام ( Instagram Engagement Rate )

از زمانی که شاهد ظهور شبکه‌های اجتماعی مختلف در زندگی مردم بوده‌ایم، ارتباط بین آن‌ها به شکل چشمگیری از حالت واقعی به حالت مجازی تغییر یافته است و امروز می‌بینیم که تقریباً همه افراد جامعه با این ابزارها درگیر هستند. نرخ تعامل یکی از فاکتورهایی است که به شکل مستقیم و غیر مستقیم به ارتباط بین افراد جامعه در شبکه‌های اجتماعی اشاره دارد.

یکی از معیارهایی که میزان فعالیت یک فرد در اینستاگرام را نشان می‌دهد، نرخ تعامل اینستاگرام است که به شکل‌های مختلفی ارتباط فردی با سایر کاربران حاضر در شبکه اجتماعی نشان می‌دهد.

نرخ تعامل اینستاگرام چیست؟

به بیانی ساده، نرخ تعامل اینستاگرام , تعداد لایک ها و کامنت های دریافت شده در یک پست تقسیم بر تعداد فالوورهایی که در یک دوره زمانی خاص در نظر گرفته می‌شوند، تعریف می‌شود. این معیار معمولاً برای یک دوره زمانی خاص مانند یک ماه محاسبه می‌شود. نتایج این محاسبات به طور کلی اطلاعاتی در اختیار ما قرار می‌دهد که می‌توانیم به کمک آن میزان تکامل و رشد صفحه اینستاگرام خود را در طول زمان رصد کنیم. در حقیقت اعداد به دست آمده برای این نرخ می‌تواند میزان مشارکت سایر افراد در پیج ما را نشان دهد و به فاکتورهای مختلفی مانند تعداد لایک، تعداد فالوورها، تعداد کامنت ها و تعداد بازدیدها از صفحه بستگی دارد. برای استفاده از نرخ تعامل اینستاگرام موارد مختلفی وجود دارد و در حوزه‌های مختلفی می‌تواند اهمیت داشته باشد. پس اگر می‌خواهید که بیشتر با آنها آشنا شوید، همچنان با ما باشید.

نرخ تعامل اینستاگرام چگونه محاسبه می‌شود؟

برای محاسبه میزان تعامل در یک صفحه اینستاگرام باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • تمامی پست‌های تاثیرگذار خود در ۳۰ روز گذشته را بررسی کنید و تعداد کل لایک ها و کامنت های قرار داده شده برای هر کدام از آنها را محاسبه کنید (به عنوان مثال، اگر در طول ۳۰ روز گذشته ۱۷ پست داشته‌اید، تعداد لایک ها و کامنت های نوشته شده برای همه ۱۷ پست را باهم جمع کنید).
  • عدد به دست آمده از مجموع پست‌های اینستاگرام خود را بر تعداد پستهای ۳۰ روز گذشته خود تقسیم کنید (به عنوان مثال، مجموع لایک ها و کامنت هایی که از ۱۷ پست بالایی محاسبه کردید، باید بر عدد ۱۷ تقسیم کنید).
  • اکنون که برای هر کدام از پست‌های اینستاگرام خود یک عدد میانگین به دست آوردید، آن‌ها را بر تعداد فالوور های پیج خود تقسیم کنید.
  • در نهایت؛ اعداد به دست آمده را در عدد ۱۰۰  ضرب کنید و آنها را به صورت درصدی بیان کنید (این درصد معمولاً بین ۰ تا ۱۰ درصد قرار دارد). به همین راحتی می‌توانید نرخ تعامل اینستاگرام خود را محاسبه کنید.

همین روش رو برای محاسبه نرخ تعامل یک پست هم میتونید استفاده کنید

این روش برای محاسبه نرخ تعامل اینستاگرام دستی است و اگر تعداد فالوورهای شما بیشتر باشد، محاسبه کردن آنها سخت و زمان‌بر می‌شود. اما اگر به دنبال یک روش سریع هستید، می‌توانید از وبسایت Scrunch استفاده کنید و این عدد رو برای پیج هایی که حتی بیش از ۲۰ میلیون فالوور دارند محاسبه کنید. این برنامه کاملاً رایگان است و به راحتی می‌توانید در آن ثبت نام کنید.

چرا نرخ تعامل ( Engagement Rate )  اهمیت دارد؟

مغز انسان اطلاعات تصویری را تا 60000 برار سریعتر از اطلاعات متنی پردازش میکنه ! اینستاگرام دارای قدرت تاثیر گذاری بسیار زیادی نسبت به شبکه های دیگر است . تمام تلاش شما در اینستاگرام , برای انتقال یک پیام و در نهایت تاثیر گذاری روی افراد است . نرخ تعامل اینستاگرام یک پارامتر بسیار مهم است؛ زیرا می‌تواند تعیین کند که میزان تاثیرگذاری پیج شما بر روی کاربران دیگر تا چه اندازه است. به بیان ساده تر , مخاطبان شما تا چه اندازه از شما تاثیر پذیری دارند , به شما اهمیت میدهند و با شما مشارکت دارند . تجزیه و تحلیل این پارامتر حجم مشارکت تاثیرگذار افراد روی پست‌های مختلف را به شما نشان می‌دهد و مشخص می‌کند که آیا امکان سرمایه‌گذاری بر روی آن وجود دارد یا خیر؟ یا اینکه آیا مخاطبان نسبت به محتوایی که شما در پیج خود قرار می‌دهید پاسخگو هستند یا خیر؟

هر چه نرخ تعامل اینستاگرام به شما بالاتر باشد، بدین معنی است که در ارتباط با سایر کاربران موفق‌تر عمل کرده‌اید و می‌توانید از آن به عنوان یک ابزار بازاریابی مؤثر استفاده کنید.

به عنوان مثال، اگر تاثیرگذاری پیج شما به میزان قابل توجهی بالاتر از مقدار نرمال باشد، این موضوع نشان می‌دهد که کمپین‌های ایجاد شده توسط شما موفق عمل کرده اند. اما در طرف مقابل اگر این نرخ تعامل پایین باشد، یعنی پیج شما دچار مشکل است و باید نسبت به استفاده از آن تغییر استراتژی دهید.

مثال زیر به خوبی می‌تواند هدف ما را از اهمیت نرخ تعامل اینستاگرام نشان دهد. فرض بگیریم که شما تصمیم دارید یک کمپین راه اندازی کنید. یک پیج با ۲۰۰ هزار فالوور ممکن است برای قرار دادن هر پست برای شما حدود 500 هزار تومان هزینه دریافت کند. اگر نرخ تعامل این پیج  1.5 درصد باشد، این بدین معنی است که شما در ازای مبلغی که پرداخت کرده‌اید، برای هر پست خود حدوداً ۱۵۰۰ تعامل (لایک، کامنت و بازدید) می‌خرید.

در حالی که در مورد یک صفحه با ۱۰ هزار فالوور، ممکن است شما 100 هزارتومان برای هر پست خود بپردازید، اما سطح بالایی از نرخ تعامل یعنی درحدود 18.5 درصد داشته باشد.این بدین معنی است که شما تقریباً برای پست خود ۱۸۵۰ تعامل (لایک، کامنت و بازدید) مختلف دریافت خواهید کرد و میانگین هزینه‌ای که برای آنها پرداخت کرده‌اید در حدود یک پنجم پیج 200 هزار فالوئر باشد. این بسیار ارزان‌تر است. بنابراین در مورد نرخ تعامل اینستاگرام مسئله تعداد فالوور ها اهمیت چندانی ندارد و بیشتر فعالیت‌هایی که بر روی پست‌های پیج مورد نظر صورت می‌گیرد، مهم است.

به بیان ساده , کیفیت یک پیج ( نرخ تعامل بالا ) از کمیت آن ( تعداد فالوئر بالا ) بسیار مهم تر است

نرخ تعامل خوب چند است؟

هنگامی که به محاسبه نرخ تعامل اینستاگرام خود می‌پردازید و به اعداد مربوط به هر کدام از پست‌ها و پیج خود می‌رسید، این شانس را خواهید داشت که به تجزیه و تحلیل آن بپردازید و در مورد خوب یا بد بودن نرخ تعامل پیج خود قضاوت کنید.

به عنوان یک استاندارد، میزان مشارکت در اینستاگرام بین 1 درصد تا 3 درصد به طور کلی خوب است و معمولاً این آمار نشان می‌دهد که پیج مورد نظر تاثیرگذاری خوبی دارد. اگر نرخ تعامل بیشتر از ۳ درصد باشد، این نشانه خوبی است که مخاطبان آن پیج با محتوای آنها درگیر هستند و به شکل‌های مختلف از پست‌های آن تأثیر می‌پذیرند. اما اگر این نرخ به کمتر از ۱ درصد برسد، به این معنی است که مخاطبانشان اهمیت چندانی به محتوای آن پیج نمی‌دهند و احتمالاً حضور فیزیکی خاصی در آن ندارند.

به خاطر داشته باشید که اعدادی که در محاسبات خود به دست می‌آورید و آنها را به عنوان نرخ تعامل اینستاگرام خود گزارش می‌کنید، از فاکتورهای مختلفی مانند زمان ارسال هر پست، تکرار هر پست، محتوا و پیام هر کدام از آنها، زمانبندی مناسب برای ارسال پست‌ها و مواردی از این قبیل تأثیرپذیر است.

چگونه نرخ تعامل اینستاگرام خود را افزایش دهیم؟

برای پاسخ دادن به این سؤال، به راحتی می‌توان یک کتاب کامل در مورد بخش‌های مختلف آن نوشت و هر کدام را با شیوه‌های مختلفی توضیح و تفسیر کرد. اما متاسفانه نه کشش این مطلب و نه حوصله شما اجازه انجام این کار را می‌دهد. اما به طور کلی، پاسخ دادن به این سؤال به فاکتورهای تاثیرگذار بر اینستاگرام و فالوور های آن بستگی دارد؛ زیرا در نهایت تغییراتی که شما باید اعمال کنید باعث محبوبیت یا عدم استقبال سایر کاربران از پیج شما خواهد شد.

1- کامنت هارو جواب بدید , با احساس !

کاربران شما باید احساس کنند که بخشی از شبکه اینستاگرامی شما هستند . پس وقتی نظری برای شما میگذارند به اونها جواب بدید .فکر کنید یک تیشرت جدید خریده اید و با دوستتان بیرون میروید , دوستتان بعد از اینکه شمارو میبینه :

-چه تیشرت قشنگی !

اینجاست که شما لبخندی میزنید و با حس خوبی که توسط صورت و بدنتان ایجاد میکنید بخ او پاسخ میدهید

-ممونم

نه اینکه حتی نگاهش هم نکنید , سرتون رو بندازید پائین و بگید ممنون ! پس چرا این کار رو توی اینستاگرام انجام میدید؟!!

2-سوال بپرسید

ساده ترین راه درگیر کردن مخاطب و افرایش نرخ تبدیل اینستاگرام سوال پرسیدن است.سعی کنید همیشه چند تا سوال رو توی پست هاتون جا بدید , اصلا مهم نیست که درباره چی باشه , فقط بپرسید ! سوالات ساده ! مانند سوالات روزمره یا سولاتی که میدونید مهاطبانتون ( یا حداقل اکثر اونها ) جوابش رو میدونند!

3-همیشه درخواستی داشته باشید

سعی کنید همیشه از مخاطبانتون درخواستی داشته باشید , مثلا وقتی پستی راجع به خبری منتشر میکنید از اونها بخواهید که نظرشون رو بنویسند , یا اگر از اونها میخواهید که یک پست رو توی وبسایت شما بخونند از اونها بخواهید که زیر پست بلاگ نظرشون رو بنویسند یا به اون پست امتیاز بدهند.

4-مخاطبانتون رو بشناسید , و بهشون اهمیت بدید

کمی وقت بگذارید و جامعه هدف خودتون رو پیدا کنید ! فالوئر هاتون رو بشناسید , به چی فکر میکنند ؟ مشکلشون چیه ؟ به چه چیز هایی علاقه دارند؟بیشتر در چه ساعاتی از روز اینستاگرامشون رو چک میکنند و ….

یک لایک یا کامنت ساده زیر پست کسانی که شمارو فالو میکنند میتونه تاثیر خیلی زیادی روی افزایش نرخ تعامل اینستاگرام شما داشته باشه . کاربران شما متوجه میشوند که شما به اونها اهمیت میدهید , پس اونها هم به شما اهمیت خواهند داد.

استفاده از تمام قابلیت‌های اینستاگرام مانند استوری و لایو باعث می‌شود که فالوور های خود را در فعالیت‌های صفحه درگیر کنید و از این طریق نرخ تعامل اینستاگرام خود را بالا ببرید. توجه داشته باشید که فعالیت در اینستاگرام و درگیر کردن سایر فالوورها یک بازی پیچیده و حساس است که به تجربه بالا نیاز دارد. همین دلیل سعی کنید در موارد مختلف در مورد استفاده از آنها یاد بگیرید، یعنی بهترین شیوه ممکن را به کار ببرید که نتیجه کار شما مناسب باشد.

راه های بسیار زیادی برای افزایش نرخ تعامل اینستاگرام وجود دارد . ما در اینجا فقط به بعضی از موارد اشاره کردیم . با وجود این که امیدوارم به تمامی ابهامات و سؤالات مطرح شده شما در مورد نرخ تعامل اینستاگرام پاسخ داده باشم، اما اگر هنوز هم با مسائلی مواجه هستید، با کارشناسان ما در تماس باشید.

نویسنده

محمد مهدی مرادی

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هر سوالی که راجع به خدمات داری همین الان توی واتس اپ بپرس